Hva gjør vi med innleverte batterier ?
Innholdsfortegnelse
📦 1. Mottak og pakking
Små batterier (AA, AAA osv.):
- Legges i oppsamlingsboks.
- Polene tapes for å unngå kortslutning.
Store batterier (litium, el-sykkel, laptop):
- Terminalene dekkes med elektrisk tape (vinyl/gummi).
- Emballasjen merkes tydelig og plasseres i UN-godkjente beholdere.
- Elbilbatterier: Kutt pluss og minus, merk ladestatus (30–50 %) for sikker transport.
🚚 2. Transport til Batteriretur
Etter pakking sendes batteriene til Batteriretur.
Dette sikrer sporbarhet, dokumentasjon og lovpålagt behandling i henhold til avfallsforskriften.
🔧 3. Hva skjer etter mottak?
A. Sortering og forbehandling
- Batteriene sorteres etter kjemi (litium, nikkel-kadmium, bly osv.).
- De utlades for å eliminere brannfare.
B. Knusing og “black mass”
- Batteriene knuses i kontrollerte miljøer (ofte med inert gass).
- “Black mass” – aktive stoffer fra elektrodene – hentes ut.
C. Metall- og råstoffutvinning
- Pyro-metallurgi: Smelting ved høye temperaturer for å gjenvinne metaller som kobolt, nikkel, kobber og bly.
- Hydro-metallurgi: Kjemisk utvasking av “black mass” for å separere og rense råstoffene.
- Direkte resirkulering: Aktive materialer gjenvinnes direkte til nye batterier – sparer energi.
D. Energiutnyttelse
- Overskuddsvarme fra pyro-prosessen brukes lokalt.
- Hydrometallurgi krever mindre energi enn gruvedrift og reduserer CO₂-utslipp med opptil 58–81 %.
♻️ 4. Materialgjenvinning
- Metaller som kobolt, nikkel, kobber, aluminium, litium og mangan gjenvinnes (90–98 %).
- Grafitt kan også renses og brukes på nytt.
- EU-krav:
- Litiumbatterier: minst 65 % gjenvinning innen 2025, 70 % innen 2030.
- Metallgjenvinning (kobolt, nikkel, kobber, bly): minst 95 % innen 2027.


