Hva gjør vi med innleverte batterier ?

📦 1. Mottak og pakking

Små batterier (AA, AAA osv.):

  • Legges i oppsamlingsboks.
  • Polene tapes for å unngå kortslutning.

Store batterier (litium, el-sykkel, laptop):

  • Terminalene dekkes med elektrisk tape (vinyl/gummi).
  • Emballasjen merkes tydelig og plasseres i UN-godkjente beholdere.
  • Elbilbatterier: Kutt pluss og minus, merk ladestatus (30–50 %) for sikker transport.

🚚 2. Transport til Batteriretur

Etter pakking sendes batteriene til Batteriretur.
Dette sikrer sporbarhet, dokumentasjon og lovpålagt behandling i henhold til avfallsforskriften.

🔧 3. Hva skjer etter mottak?

A. Sortering og forbehandling

  • Batteriene sorteres etter kjemi (litium, nikkel-kadmium, bly osv.).
  • De utlades for å eliminere brannfare.

B. Knusing og “black mass”

  • Batteriene knuses i kontrollerte miljøer (ofte med inert gass).
  • “Black mass” – aktive stoffer fra elektrodene – hentes ut.

C. Metall- og råstoffutvinning

  1. Pyro-metallurgi: Smelting ved høye temperaturer for å gjenvinne metaller som kobolt, nikkel, kobber og bly.
  2. Hydro-metallurgi: Kjemisk utvasking av “black mass” for å separere og rense råstoffene.
  3. Direkte resirkulering: Aktive materialer gjenvinnes direkte til nye batterier – sparer energi.

D. Energiutnyttelse

  • Overskuddsvarme fra pyro-prosessen brukes lokalt.
  • Hydrometallurgi krever mindre energi enn gruvedrift og reduserer CO₂-utslipp med opptil 58–81 %.

♻️ 4. Materialgjenvinning

  • Metaller som kobolt, nikkel, kobber, aluminium, litium og mangan gjenvinnes (90–98 %).
  • Grafitt kan også renses og brukes på nytt.
  • EU-krav:
    • Litiumbatterier: minst 65 % gjenvinning innen 2025, 70 % innen 2030.
    • Metallgjenvinning (kobolt, nikkel, kobber, bly): minst 95 % innen 2027.

Dokumenter

Hva gjør vi med innleverte batterier ?

📦 1. Mottak og pakking

Små batterier (AA, AAA osv.):

  • Legges i oppsamlingsboks.
  • Polene tapes for å unngå kortslutning.

Store batterier (litium, el-sykkel, laptop):

  • Terminalene dekkes med elektrisk tape (vinyl/gummi).
  • Emballasjen merkes tydelig og plasseres i UN-godkjente beholdere.
  • Elbilbatterier: Kutt pluss og minus, merk ladestatus (30–50 %) for sikker transport.

🚚 2. Transport til Batteriretur

Etter pakking sendes batteriene til Batteriretur.
Dette sikrer sporbarhet, dokumentasjon og lovpålagt behandling i henhold til avfallsforskriften.

🔧 3. Hva skjer etter mottak?

A. Sortering og forbehandling

  • Batteriene sorteres etter kjemi (litium, nikkel-kadmium, bly osv.).
  • De utlades for å eliminere brannfare.

B. Knusing og “black mass”

  • Batteriene knuses i kontrollerte miljøer (ofte med inert gass).
  • “Black mass” – aktive stoffer fra elektrodene – hentes ut.

C. Metall- og råstoffutvinning

  1. Pyro-metallurgi: Smelting ved høye temperaturer for å gjenvinne metaller som kobolt, nikkel, kobber og bly.
  2. Hydro-metallurgi: Kjemisk utvasking av “black mass” for å separere og rense råstoffene.
  3. Direkte resirkulering: Aktive materialer gjenvinnes direkte til nye batterier – sparer energi.

D. Energiutnyttelse

  • Overskuddsvarme fra pyro-prosessen brukes lokalt.
  • Hydrometallurgi krever mindre energi enn gruvedrift og reduserer CO₂-utslipp med opptil 58–81 %.

♻️ 4. Materialgjenvinning

  • Metaller som kobolt, nikkel, kobber, aluminium, litium og mangan gjenvinnes (90–98 %).
  • Grafitt kan også renses og brukes på nytt.
  • EU-krav:
    • Litiumbatterier: minst 65 % gjenvinning innen 2025, 70 % innen 2030.
    • Metallgjenvinning (kobolt, nikkel, kobber, bly): minst 95 % innen 2027.

Dokumenter